Menu / Zoeken
Droombaan: je eigen webshop beginnen

Droombaan: je eigen webshop beginnen

Laat ik beginnen met mezelf eerst nog even digitaal voor te stellen. Hi, ik ben Kristel, 27 jaar en oprichter van Treasure label. Een enorme dromer, theeleut, gek op toffe schoenen & sushi en stiekem een beetje internetverslaafd. Dat ben ik in een notendop. Onlangs ben ik verhuisd van het gezellige Brabant naar het mooie Hilversum, waar ik samenwoon met mijn vriend Tim. En niet geheel onbelangrijk: ik heb een droombaan! Namelijk mijn eigen merk en platform Treasure label, wat je nu dus op je beeldscherm ziet. In oktober bestaat Treasure label één jaar, maar daarvoor heb ik 7 jaar de mode webshop ZoYou gerund. Omdat ik merk dat steeds meer meiden een eigen webshop willen starten, vertel ik je graag meer over mijn verhaal. EN ik ga je helpen! Dus wil jij ook graag jouw eigen webshop beginnen? Lees dan snel verder!

Droombaan: mijn eerste webshop

Kristel de Bie van Treasure label over je eigen webshop beginnenIk startte mijn eerste webshop in 2011 eigenlijk meer als hobby, naast mijn studie Communicatie op de Fontys in Tilburg. Ik was toen 19 jaar oud. In mijn derde jaar volgde ik een half jaar de minor Psychologie waarbij ik maar 1,5 dag in de week naar school hoefde. Ik had dus genoeg tijd om mijn webshop op te zetten. Mijn doel? Ik wilde graag unieke, betaalbare kleding en accessoires verkopen die je niet bij de grote winkelketens zag hangen.

Als klein meisje was ik niet zo’n fan van shoppen, tot grote ergernis van mijn moeder. Bleek dat haar dochter zowat het enige meisje was dat na één seconde de kleding al wel had gezien en stampvoetend de winkel uit wilde. Gelukkig is dit op een latere leeftijd helemaal bijgedraaid. Zo rond mijn 14e vond ik het helemaal leuk om alle kledingrekken in de stad af te speuren, op zoek naar de mooiste kanten tops en bloemenjurken (tja, dat was toen echt “mijn ding”). Toch had ik hier op een gegeven moment weer genoeg van. Had ik net een super gave top bij H&M bemachtigd, kwam ik tijdens het uitgaan drie meiden tegen in exact hetzelfde shirt. Niet heel origineel.

Dat moet anders kunnen, dacht ik. Op dat moment ben ik zelf online op zoek gegaan naar kleding die ik tof vond om uiteindelijk te gaan verkopen in mijn eigen webshop. Ik had verder nog geen businessplan of enig idee hoe je dit aan moest pakken. In het begin deed ik maar wat. Er was toen namelijk nog helemaal niet zoveel kennis beschikbaar over het beginnen van een eigen webshop, ze bestonden simpelweg nog niet echt! Alleen bij de grote ketens zoals H&M kon je online kleding shoppen.

In de 7 jaar die volgden heb ik dus heel veel geleerd. Dag in, dag uit ben ik de afgelopen jaren met mijn eigen webshop bezig geweest. Om mezelf te blijven ontwikkelen heb ik ook verschillende cursussen gevolgd en enorm veel boeken over webshops en online marketing gelezen. Daarnaast was mijn studie Communicatie & Marketing natuurlijk ook wel handig. Na mijn studie heb ik een jaar voor de webshop van Cafe Moda (een schoenenmerk) gewerkt. Daarna heb ik besloten om vol voor mijn eigen webshop te gaan. Ik heb toen 2 jaar fulltime aan mijn eigen webshop gewerkt. En met succes, de webshop groeide toen hard! Na die 2 jaar wilde ik meer ervaring opdoen bij andere bedrijven en samenwerken met collega’s. Ik heb naast mijn eigen webshop de afgelopen jaren dus ook (parttime) gewerkt voor andere webshops, waaronder de webshops van V&D en Tango Shoes.

Jouw eigen webshop beginnen

Inmiddels zijn we 7 jaar verder en zijn er ontzettend veel webshops en winkels bijgekomen die allemaal dezelfde soort kleding verkopen. ZoYou was dus niet meer zo uniek. Daarom vond ik het vorig jaar tijd voor een nieuwe stap: mijn eigen fashion label! Maar dan wel met een verhaal. Met Treasure label wil ik namelijk een statement maken: niemand is perfect en dat is helemaal oké. Dit wil ik graag naar voren brengen, maar dan wel met een dosis humor. Alle items uit de Treasure collectie bevatten daarom grappige, herkenbare designs en zijn ontworpen met een dikke vette knipoog. Positive vibes verspreiden dus!

Eigenlijk begon ik met Treasure label dus weer helemaal opnieuw. Een nieuw concept, een nieuwe zelfontworpen collectie, een nieuwe webshop en niet te vergeten: een nieuwe marketingstrategie. Er zijn tegenwoordig zoveel manieren om je webshop te promoten, dus het is belangrijk om hier goed over na te denken. Hoe ga jij opvallen tussen al die andere shops? Natuurlijk zijn social media en influencers belangrijk, maar misschien kun je ook wel een toffe offline campagne bedenken en speciale pasjes maken om klanten aan je webshop te binden.

Ik merk dat er inmiddels heel veel meiden zijn die, net als ik, een eigen mode webshop beginnen of willen starten. Een aantal veelgestelde vragen die ik krijg zijn:

  • Hoe begin ik met het starten van een eigen webshop?
  • Waar kan ik leuke kleding inkopen?
  • Hoe krijg ik naamsbekendheid met mijn webshop?

Omdat ik deze vragen niet allemaal uitgebreid persoonlijk kan beantwoorden kwam ik op het idee om hier een uitgebreide e-guide over te schrijven. In deze guide ga ik stap voor stap uitleggen hoe je jouw eigen webshop start en tot een succes maakt, zodat iedereen met een droom om een eigen webshop te starten deze droom kan waarmaken!

Nu heb ik al een opzetje voor dit e-book gemaakt, maar natuurlijk ben ik heel benieuwd:

Wat zou jij graag willen weten over het opzetten van een eigen webshop?

Laat het me weten in een reactie of stuur je vraag via info@treasurelabel.nl!

*Dit artikel bevat een samenwerking

0 reacties

Join the club!

Treasure label gebruikt jouw e-mailadres om je updates, kortingen en nieuwtjes aan te bieden.