Menu / Zoeken
Goede voornemens: zo ga jij ze wel volhouden!

Goede voornemens: zo ga jij ze wel volhouden!

Het is weer bijna zover: the most wonderful time of the year! En dat betekent ook: bijna weer een nieuw jaar! Vinden jullie ook niet dat de dagen elk jaar sneller voorbij lijken te vliegen?! Maar anyways, bij een nieuw jaar horen natuurlijk ook (nieuwe) goede voornemens. Meer sporten, stoppen met roken, minder stressen, gezonder eten, meer tijd met vriendinnen en familie doorbrengen… het zijn allemaal cliché voornemens die we vaak op 3 januari alweer vergeten zijn. Heb je nu een doel dat je wel heel graag wil afstrepen in 2019? Dan wil je echt even verder lezen. Met deze tips ga jij jouw goede voornemens namelijk wel volhouden:

Begin klein

Wil je in het nieuwe jaar overstappen op een healthy lifestyle? Minder alcohol drinken? Of geen sigaret meer aanraken? Er zijn maar weinig mensen die zulke goede voornemens in één keer voor elkaar krijgen en kunnen volhouden. De sleutel tot succes is dan ook: begin met kleine, haalbare doelen.

Stel, je wil 10 kilo afvallen. Dan weet je wat je te doen staat: gezond gaan eten en meer bewegen. Maar dat klinkt makkelijker gezegd dan gedaan. Grote kans dat je begin januari enthousiast 3 keer in de week naar de sportschool gaat, maar dan krijg je het druk op je werk, school of word je ziek en geef je het sporten maar op. Deel je goede voornemen daarom op in kleine, haalbare doelen zoals:

  • Ongezonde snacks vervangen voor gezonde varianten.
  • Drie keer in de week 15 tot 30 minuten (thuis) sporten, zodat het goed vol te houden is met je drukke baan.
  • Ga boodschappen doen met de fiets of zet de auto voortaan verder weg van je werk zodat je elke dag automatisch meer beweegt.

Zie deze kleine actiepunten als doelen en ineens wordt jouw goede voornemen prima haalbaar!

Beloon jezelf

Heb je een van de kleine doelen een maand lang uitgevoerd? Beloon jezelf! En nee, niet met een dikke vette chocoladetaart als je goede voornemen is om 10 kilo af te vallen, maar verwen jezelf met een lekker ontspannen dagje wellness of koop die paar (veel te dure) laarsjes waar je al weken een oogje op hebt. Werkt motiverend!

Zeg het hardop

Deel jouw goede voornemen(s) met iedereen in je omgeving: je vriend, vriendinnen, familie en collega’s. Dit werkt motiverend, want je hebt je voornemens hardop uitgesproken en voelt dus meer druk om ze waar te maken. Je wil de buitenwereld laten zien dat je wel degelijk ruggengraat en doorzettingsvermogen hebt en niet op 15 januari maar weer het abonnement op de sportschool hebt opgezegd. Nog een voordeel: als jouw omgeving op de hoogte is van jouw goede voornemens kunnen ze hier ook rekening mee houden en je niet verleiden tot ongezonde snacks en sigaretten.

Ready? Set? GO!

En tot slot de allerbeste tip: wacht niet tot 1 januari 2019 om met jouw goede voornemens aan de slag te gaan, maar begin nu al! Wil je nu eindelijk eens echt stoppen met roken? Kijk dan nu al naar de mogelijkheden en alternatieven voor zo’n vies stink ding, bijvoorbeeld de e-sigaret. Met een e-sigaret kun je de hoeveelheid nicotine steeds afbouwen en zelfs helemaal vervangen door allerlei (niet-schadelijke) smaakjes. Als je in het nieuwe jaar graag wil stoppen met roken kun je dus nu in november of december al een e-sigaret kopen zodat je zeker weet dat je goed voorbereid bent en jouw goede voornemen ook echt gaat doorzetten. Geen smoesjes  meer!

Wat is jouw goede voornemen voor 2019?

 

Dit artikel bevat een samenwerking

0 reacties

Join the club!

Treasure label gebruikt jouw e-mailadres om je updates, kortingen en nieuwtjes aan te bieden.